قرآن نفیس جاویدان یکی از آنتیک­ ترین قرآنهای ایرانی است که در اندازه رحلی (ابعاد بیست و پنج در سی و چهار سانتیمتر) با جلد سلفون طرح اسلیمی و یک ترنج گل و بوته در وسط و با عطف چرم طبیعی در چهارصد و هفتاد و شش صفحه به سال 1352 چاپ شده است. این مصحف شریف غیر مترجم بنا به رقم پایانی و صفحه فراغنامه به سال 1366 قمری معادل 1325 شمسی به قلم نسخ توسط استاد بزرگ تبریزی "حسن هریسی ارونقی" کتابت شده است.

قرآن نفیس جاویدان حسن هریسی ارونقی

به استناد مقاله­ ی "عمری در گستره خوشنویسی" مندرج در ویژه نامه زمستان 1363 مجله هنر، میرزا حسن هریسی فرزند عبدالکریم در سال ۱۲۸۲ شمسی در تبریز به دنیا آمد و از دوازده سالگی به مدرسه طالبیه آن شهر رفت و پس از آموختن قرآن، گلستان سعدی، صرف و نحو، منطق و فقه و اصول، به خوشنویسی روی آورد و خط نستعلیق را در محضر اساتید خط نظیر سید على‏نقى قاضى طباطبایى و ذیبح ‏السلطنه باتمانقلیچ و باقر فخرالكتاب و خط نسخ را در حضور استاد احسن ‏الخط "میر على اهرابى" آموخت و آنگاه به تدریج در ردیف و رده‏ى استادان قرار گرفت. استاد هریسى به سال 1307 در سن بیست و پنج سالگى به عنوان معلم خوشنویسى در مدارس تبریز خدمات فرهنگى خود را آغاز كرد و تا سال 1335 كه بازنشسته گردید به این كار اشتغال داشت. پس از آن كار تعلیم را در منزل شخصى خود به طور خصوصى ادامه داد و از سال 1347 در خانه فرهنگ تبریز شروع به آموزش خوشنویسى كرد. استاد علاوه بر كتابچه‏ ها و جزوات رسم ‏المشقی که از خود به یادگار نهاده است، كتاب‏هاى فراوانى از جمله سه نسخه قرآن مجید، سه نسخه مفاتیح‏ الجنان، یك نسخه منتهى الامال، یك نسخه معراج السعاده، دو جلد غرر الحكم، یك جلد صحیفه سجادیه، ده جلد نهج‏ البلاغه منظوم و منثور ترجمه‏ى محمدعلى انصارى و نزدیك به بیست جلد كتاب درسى و گلستان سعدى و مجموعه ‏هاى مختلف نظم و نثر را نیز كتابت كرده است. وى علاوه بر خوشنویسى، طراحى سر فصل كتاب‏ها را  نیز اجرا  مى‏كرد که نمونه‏ اش در صفحات اول قرآن نفیس جاویدان دیده مى‏شود.

او هم ­عصر میرزا طاهر خوشنویس و جزو استادان انگشت‌شمار مبرز خط در ایران بود. پیرامون آزادگی و درویشی این استاد نقل است که در میان آن همه خوشنویس برجسته که در تهران و دیگر شهرهای ایران بود، تحریر کتاب "انقلاب سفید" محمدرضا پهلوی به ایشان پیشنهاد می‌شود ولی نمی‌پذیرند. در حالیکه در استخدام دولت و دبیر رسمی نظام شاهنشاهی بودند. استاد در چهارم بهمن 1362 در هشتاد سالگى بر اثر سكته‏ى مغزى در تبریز درگذشت.

رقیب قرآن نفیس جاویدان

پیوسته قرآن نفیس جاویدان هم­تراز و رقیب قرآن نفیس امیرکبیر در نفاست و زیبایی شناخته شده و مانند آن برای چاپ قسمتهای طلایی رنگ اوراق از تکنیک طلا افشان استفاده شده، تکنیکی که در کمتر از ده عنوان چاپی دهه پنجاه مانند شاهنامه­های بایسنغری و امیرکبیر، قرآن­ های جاویدان و امیرکبیر، مثنوی جاویدان و یک قرآن دیگر رحلی ترجمه­دار چاپ شده توسط انتشارات جاویدان استفاده شده است. اگر بعضا قرآن جاویدان را از قرآن امیرکبیر آنتیک­تر به حساب می­آورند و گاها قیمت بالاتری دارد، به باور نگارنده علتش این است که قرآن نفیس جاویدان در تعداد کمتری چاپ شده و کمیاب­تر است. اساسا و تیپیکالی قرآن آنتیک انتشارات جاویدان واجد این لطافت و لطف جلدسازی است که در پایبندی به سنت جلدسازی ایرانیان بین سده­های ششم تا دوازدهم هجری سرطبله دارد. مولفه­ای که خصوصیت جلدسازی ایرانی بوده ولی با تاثیرپذیری تدریجی جلدسازان ایرانی از شیوه­ های اروپایی، تدریجا و از اواخر دوره زندیه و خاصه در عصر قاجار فراموش شده است.

پیشتر گفته شد که انتشارات فخیم جاویدان علاوه بر این قرآن آنتیک، یک قرآن نفیس رحلی ترجمه­دار دیگر با چاپ طلاافشان دارد و الان لازم به ذکر است که کارنامه این انتشارات به این دو قرآن نفیس محدود نیست بلکه شاید بتوان جاویدان را فعال­ترین ناشر قرن چهاردهم در طراحی، چاپ و انتشار انواع قرآن در اندازه­های مختلف و با استفاده از هنر خوشنویسی هنرمندان مختلف و ترجمه دانشمندان مختلف و تعداد کل آنها را چند­ده نوع مختلف اعلام کرد.

انتشارات جاویدان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بازرگانی جاویدان می‌باشد که در سال ۱۳۰۰ توسط آقای محمدحسن علمی تاسیس گردید و از قدیمی‌ترین ناشران کتاب در ایران می‌باشد. نام این انتشاراتی در ابتدا، انتشارات علمی و مدیران این مؤسسه فرهنگی، برادران محمود، ابوالقاسم و محمد علمی بوده است و طی سال‌ها فعالیت فرهنگی بالغ بر هزار عنوان کتاب توسط این انتشارات به چاپ رسیده که عنوان بسیاری از آنها در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ نشر ایران قرار دارد،  از جملهٔ این کتاب‌ها می‌توان به آثار ذبیح اله منصوری، صادق هدایت، صادق چوبک و بزرگ علوی، جلال آل احمد، فریدون توللی، اسماعیل رائین، عبدالحسین زرین‌کوب، ابوالقاسم پاینده، ابراهیم خواجه‌نوری، محمدابراهیم باستانی پاریزی، باقر عاقلی، علی محمد افغانی، فرهنگ‌های فارسی عمید، محمدعلی جمال‌زاده و ابوالقاسم انجوی شیرازی اشاره نمود.

شما می توایند قرآن عروس را به صورت اینترنتی از فروشگاه قرآن عروس با تخفیف ویژه خریداری نموده و در هر کجای ایران که هستید، درب منزل تحویل بگیرد.

ست قرآن و حافظ

3.600.000 تومان
توضیحات محصول در بين مسلمانان خريد قرآن براي مراسم مختلف از اهميت زيادي برخوردار است. اگر مي خواهيد براي مراسم

قرآن سفید عروس جعبه دار

3.300.000 تومان
در بين مسلمانان خريد قرآن براي مراسم مختلف از اهميت زيادي برخوردار است اگر مي خواهيد براي مراسم نامزدي و

قرآن سفید قابدار

950.000 تومان
در بين مسلمانان خريد قرآن براي مراسم مختلف از اهميت زيادي برخوردار است. اگر مي خواهيد براي مراسم نامزدي و

محمودعلمی  فرزند محمدحسن، نوه حاج محمداسماعیل کتاب­فروش بود که در سال ۱۳۰۴ به دنیا آمد و به اقتضای شغل خانوادگی از سال‌های نوجوانی و جوانی وارد صنف  نشر شد و به همراه ابوالقاسم علمی انتشارات جاویدان را تأسیس کرد.

فعالیت انتشارات جاویدان بعد از انقلاب  رو به افول گذاشت  اما دیگر فرزندان و نوادگان خانواده علمی فعالیت نشر را ادامه دادند و انتشارات سخن، انتشارات علم، انتشارات علمی ازجمله ناشران بزرگ سال‌های دهه 60 و 70 شدند که در میان آنها سخن از بقیه نامدارتر شد.محمود علمی ازجمله کسانی بود که حرف‌های بسیاری درباره تاریخ نشر ایران و اوج و افول ناشران در سینه داشت اما افسوس که کمتر درباره نشر سخن گفت یا بهتر است بگوییم کمتر برای روایت تاریخ شفاهی نشر به سراغ او رفتند. او روز چهارشنبه چهاردهم خرداد 1399 در ۹۵سالگی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید