مصحف خاتم دومین مصحف منتشر شدۀ انتشارات مبلغان است که با خط نسخ ریحانی توسط استاد بهرام سالکی در مدت ۵ سال خوش نگاری و تذهیب شده است. خط نسخ ریحانی، ترکیبی از خط نسخ است که کشیدگی ها و زیبایی های خط ریحان در آن رعایت شده است. این قرآن در دو قطع رحلی و وزیری و جلد و جعبه آن با چهار جنس متفاوت شامل چرم تیماج (چرم بزی)، چرم گاوی پتینه شده، چرم مصنوعی و گالینگور منتشر شده است. قرآن خاتم با 5 رنگ چاپ در 558 صفحه به چاپ رسیده است.
مصحف خاتم با انواع جلدها و جعبههایی از جنس چرم طبیعی، چرم مصنوعی، ترمه و گالینگور و در قطعهای رحلی و وزیری صحافی و عرضه میشود که هر کدام دارای طرحها و نقوش بسیار زیبایی است که توسط استادان باتجربه در ایران صحافی و آماده شدهاند.
اعرابگذاری این قرآن خاتم بسیار دقیق انجام شده است، به همین دلیل هم خوشخوان بوده و هم چشمنواز است. این اثر در دو قطع رحلی و وزیری منتشر شده است. در پایان هر صفحه تذهیبهای زیبا و چشمنوازی آمده. شیوه کتابت آن رسمالاملاء است. این مصحف نفیس با صفحات استقبال که مزین به شمسههای باشکوهی است، آغاز میشود و دارای صفحات عنوان، دو فهرست الفبایی و ترتیبی، دعای افتتاح و دعای ختم قرآن است که به طرز خیرهکنندای با نقوش اسلیمی، گره چینی و زنجیرهای تذهیب شدهاند.
ترجمه بسیار روان و فاخر مصحف خاتم نیز توسط مرحوم سیدجلالالدین مجتبوی انجام شده است. از ویژگیهای آن میتوان به چند مورد اشاره کرد:
- اول اینکه بر اساس رسم الاملاء نگاشته شده است.
- دوم آنکه دقت در اعراب گذاری آن بسیار مورد توجه بوده است، و بدلیل اصول خوشنویسی و یا برای رساندن یک آیه به آخر صفحه، اعراب گذاری در هم نرفته است و رعایت فصول کلمات در تمام نسخه یکدست است.
- ویژگی سوم این نسخه از لحاظ خط است، خط «مصحف خاتم» خط نسخ ایرانی است، نسخی که در مقایسه با نسخ عثمان طه، از ظرافت و کشیدگی خاصی برخوردار است.
- ویژگی چهارم، و آنچه هم اکنون به ذهنم میرسد باید به کم بودن تعداد صفحات آن در مقایسه با نسخه عثمان طه اشاره کنم؛
این مصحف چیزی در حدود چهل و هفت صفحه از نسخه عثمان طه کمتر است. با این ویژگی که نه در درشتی کلمات دست کاری شده است و نه کم بودی دارد.صرفا هنر خطاط و صفحه بندی باعث این ویژگی شده است.
شما می توایند قرآن عروس را به صورت اینترنتی از فروشگاه قرآن عروس با تخفیف ویژه خریداری نموده و در هر کجای ایران که هستید، درب منزل تحویل بگیرد.
ست قرآن و حافظ
قرآن سفید عروس جعبه دار
قرآن سفید قابدار
بهرام سالکی متولد ۱۳۳۶شمسی در تهران، خوشنویس و قرآن نگار ایرانی است که در رشتۀ گرافیک درس خواند و از سال ۱۳۶۱شمسی به تدریس در دانشکدۀ صدا و سیما پرداخت. تذهیب در حواشی قرآن در اثری با نام قرآن عقیق (مصحف عقیق) و مرقع جانان و مصحف ریحان (۱۳۸۳ش) از آثار او است. سالکی در سال ۱۳۷۵شمسی برندۀ نشان افتخار میراث فرهنگی شده است.
در اصطلاح علوم قرآنی، رسم (به معنای نگارش) بر دو نوع است:
- یکی رسم الاملاء، که در آن کلمات مطابق با تلفظ و نطق نوشته می شود (غیر از موارد استثنایی). به این رسم الخط، رسم قیاسی نیز گفته می شود.
- دیگری رسم المصحف که در حقیقت همان نگارش خاص کلمات قرآن است و از آن به رسم عثمانی و نیز رسم اصطلاحی یاد می شود. منشأ این نوع رسم الخط، مصحف عثمانی است که در زمان عثمان جمع آوری و نوشته شد.
اکنون اکثر قرآنها در ایران بر اساس رسم المصحف، یا همان رسم الخط عثمانی است. این شیوه از همان زمان آغازین کتابت قرآن کریم حفظ شده است و علت اصلی آن نیز شدت اهتمام مسلمانان به حفظ قرآن و نگرانی آنها از وقوع تحریف در الفاظ و دچار شدن آن به سرنوشت کتب آسمانی گذشته بوده است. این شدت عنایت و توجه تا جایی بوده است که عدهای رسم الخط قرآن را توفیقی دانسته و حتی برخی نیز تغییر آن را تحریم کردهاند. میان رسم المصحف و رسم الخط معمولی که متون عربی با آن نوشته میشود، در برخی از کلمات تفاوتهایی چند وجود دارد .با تاكيد و تعصبی كه علمای اسلام بر روی حفظ قرآن دارند به كتابت نخستين قرآن كه رسم المصحف است و به عنوان مصحف امام مشهور است دست نمیزنند. امروزه كلماتی مانند حياة و زكاة به همين شكل در رسم الاملاء میآيد. در حالی كه در قرآن رسم المصحف به شكل حيوة و زكوة نوشته می شود.