کتاب نفیس امروزه، یک اصطلاح رایج و پرکاربرد است ولی تعریف دقیق و شفافی ندارد. در نگاه برخی کتاب نفیس یعنی کتاب خوب و بس و در نتیجه به قصد تمجید از هر نوع کتابی از اصطلاح کتاب نفیس استفاده می­کنند مانند «کتاب نفیس ویندوز مقدماتی» برخی دیگر به کتابی که مضمون متعالی دارد کتاب نفیس می­گویند مانند « کتاب نفیس مناجات شعبانیه» یا « قرآن نفیس» و در نگاه گروه سوم کتابی نفیس است که قالب و فیزیک زیبا و نفیس داشته باشد مانند « کتاب نفیس شاهنامه بایسنغری» کاربرد این اصطلاح در هر سه مضمون حکایت از این دارد که پیرامون آن اجماع نظر و وفاقی وجود ندارد.

فارق از سابقه پریشان پیش گفته، امروزه در نزد اصحاب هنر و نشر کتاب، منظور از کتاب نفیس کتابی است که نفاست ساختار و تولید داشته باشد و براساس این تعریف شماری از کتاب­ها را به عنوان کتاب نفیس می­شناسند و به گروهی از ناشران «ناشر کتاب نفیس» می­گویند.

گرچه تعداد عناوین کتاب نفیس نسبت به کل عناوین موجود در چرخه نشر کشور رقم قابل توجهی نیست ولی در نتیجه قیمت قابل توجه هر نسخه از این کتابها، سهم کتاب نفیس در اقتصاد نشر سهم قابل توجهی است.

کتاب نفیس ویترین صنعت نشر کشور است و هم در فروشگاه­ها و هم در غالب نمایشگاه کتاب به ویژه نمایشگاه­های کتاب خارجی ویترین اصلی به نمایش کتاب نفیس اختصاص می­یابد.

کتاب نفیس اولین و اصلی ترین گزینه انتخابی به عنوان هدیه فرهنگی است و نه تنها شهروندان معمولی بلکه حتی مدیران دولتی و خصوصی کتاب نفیس را برای هدیه دادن انتخاب می­کنند

از آنجا که کتاب نفیس کمتر وابسته به محتوای متنی و بیشتر متکی بر محتوای هنری مانند خوشنویسی، نگارگری، عکس و تذهیب است و از آنجا که متن غالب کتاب­های نفیس علاوه بر زبان فارسی به سایر زیان­های رایج بین الملل نیز ترجمه می­شود بیش از سایر کتابها به نظر و کار مخاطب خارجی می­آید و در نتیجه مهمترین ظرفیت صادرات کتاب را شامل می­شود.

گروهی از کتابهای نفیس به پشتوانه نسخ فاخر هنری قدیم به چاپ می­رسد که این گروه معرف هنر اصیل سنتی این سرزمین و آینه میراث مکتوب هنری ماست و گروهی از کتابهای نفیس با استفاده از آثار هنرمندان معاصر خوشنویس، نگارگر، عکاس و مذهب آماده می­شود که این گروه نیز معرف هنر معاصر کشور و زمینه ساز تشویق هنرمندان معاصر به تولید آثار برجسته می­باشد.

پیوسته به خود بالیده­ایم از اینکه وقتی در غرب هنرمندان شاخص ذوق و خلاقیت هنری خود را صرف آفرینش نقاشی­ها و مجسمه­های برهنه می­کردند، هنرمندان کشور من هنر خود را در قالب ارائه و معرفی متون مقدس مذهبی چون قرآن کریم یا محتوای متعالی اشعار عرفانی و حکمتی چون حافظ و سعدی به اعتلا رسانده­اند

شما می توایند قرآن نفیس رو از فروشگاه قرآن عروس با تخفیف ویژه خریداری نموده و در هر کجای ایران که هستید، درب منزل تحویل بگیرد.

کتاب نفیس کتابی است که به لحاظ محتوا متعالی و به لحاظ قالب با کیفیت ، زیبا و ماندگار باشد. کتاب نفیس با مخاطب ارتباط معنوی و روحی و در وی ایجاد جذبه و نیاز به خوانده شدن ایجاد می­کند و باعث می­شود که با خواندن آن نفس خواننده متکامل و نیاز فطری او به زیبایی و معنا گرایی تامین و زمینه ترویج و ماندگاری فرهنگ فراهم آید.به اختصار برخی از معیارهای نفاست کتاب، استخراج شده از جشنواره اول به شرح ذیل به اطلاع می­رسد:

مرور تاریخ هنر ایران بیانگر این مطلب است که همواره حکومت­ها و مردم در دوره­های مختلف به انواع هنرها اهمیت دادند و هنرمندان از منزلت و مرتبه خوبی برخوردار بوده­اند. گاهی برای هنر و هنرمند محدودیتی ایجاد شده ولی باز هنر در مسیر صحیح خود قرار گرفته است. از این جمله نسخ خطی به عنوان میراث فرهنگی و تمدنی بشریت که حاصل تلاش قدما و بزرگان است و تابلوها، نقاشی دیوارنگاری­ها که همه و همه سرشار از روح بلند مرتبه ایرانی

این روند در دوره­های بعد به چاپ کتاب نفیس به شکل و شمایل دیگر ارتقا پیدا کرد. به این ترتیب که تعداد بیشتری از این آثار به همت تکنولوژی صنعت چاپ در دسترس همگان قرار بگیرد. این کتاب­ها حاوی آثار برگزیده و محوری است که می­تواند مبنای شناخت هنر ایرانی باشد. اوج جمال و زیبایی را می­توان در این آثار دید چرا که همگی از درون هنرمند و روح او نشأت گرفته است.

کتاب نفیس می­تواند نماینده و معرف هنر ایرانی به مخاطبان در سراسر دنیا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید